2005.07.02. Garbage @ Petőfi Csarnok Szabadtér - I. Pedig olyan semmitmondóan indult minden. Fél 7, békésen sétálok a Petőfi Csarnok körül, a parkban gyerekek viháncolnak, szülők cigarettáznak, szóval igazi békebeli szerda délutáni kép fogad. Néhány biztonsági őr sétál fel alá, a bejáratnál pedig öt fő álldogál: a menedzsertípus, a plázacica, a kékharisnya, az Avril Lavigne rajongó, rémisztően kifestett hetedikes, és a szúrós szemű ősrocker, akiről végre beazonosítom, hogy jó helyen járok, ugyanis "I'm a garbage" pólót visel. Hiába, nem sok együttes van, aki ennyire különböző embertípusokat mozgatna meg, mint a Garbage. Az már most látszik, hogy nézőcsúcs nem lesz: az együttes nálunk főleg 1998ban és 2001ben volt népszerű, ekkortájt a Push It, az Androgyny és a Cherry Lips kislemezeket meglepő rendszerességgel játszották a rádiók. Az új lemez jóval harapósabbra sikeredett, mint a korábbiak, ráadásul a legnagyobb slágernek szánt Why Do You Love Me a harapóssága mellett punkosan gyors is, és mint tudjuk, a magyar kereskedelmi rádiók a Valami Amerika kivételével nem hajlandóak gyors számot játszani. Emiatt az új album nem is fogy túl jól Magyarországon, és talán ennek köszönhető, hogy a kezdési időpontra, este 8 órára talán ha hétszázan gyűltünk össze. folytatás... A setlist bőségesen merített az elmúlt 4 lemezből, egészen pontosan a legutóbbi, elektronikus-kísérletezős-eklektikus BeautifulGarbage a háttérbe szorult, egyetlen számmal (Cherry Lips). A koncert Shirley monológja utána az első lemez egyik középtempójú slágerével, a Queer-rel kezdődött ("You can touch me if you want" - mosolygott kacéran Shirley az első sorra), majd az új lemez nyitószáma, a Bad Boyfriend következett. Hamar visszatértünk az első lemezhez két számmal: az ugrálós Not My Idea után az első lemez legnagyobb slágere, a remekül átdolgozott Stupid Girl következett, amelyre a közönség soraiban beindult az első komolyabb ugrálás. Az új kislemez, a Sex Is Not The Enemy után Shirley mondta, hogy most "boogie" következik, és következett is a Why Do You Love Me. Eddig csak az első és az utolsó albumról voltak dalok, ám innentől erősen ráálltak a 98as Version 2.0 album vonalára. Következett a Hammering In My Head, az egyik leggyorsabb Garbage szám. "A hammering in YOUR head don't stop in the bullet train from Tokyo to Budapest" ferdítette el Shirley a szám szövegének a végét, hatalmas üdvrivalgást kiváltva ezzel a közönség soraiból. Ezután Shirley megszólított egy terhes nőt a közönség soraiból, miszerint "you are beautiful" (sajnos a megszólított nem kapcsolt, hogy hirtelen főszereplővé vált), valamint két zenésszel beszélgetett el ("zenészek vagytok? Ahh, láttam rajtatok. Nektek küldöm a következő dalt!"). Megszólalt a Cherry Lips, az együttes egyik legbájosabb száma, és innentől nem volt megállás: a jó esetben 15 sornyi "kemény mag" hatalmas tombolással hálált meg minden számot. A When I Grow Up-ot szerdáig nem kedvelem, most már imádom: a koncert elmosott minden pici ellenszenvet az együttes dalai iránt. A Vow-nak egy extra extended verzióját hallhattuk, Butch hatalmasat dobolt a számban. Shirley ezután érdeklődött, hogy ki milyen zenét szeret, és a Nirvanánál Butch (a Nevermind producere) méltóságteljesen bólintott a dobok mögött. Következett az I Think I'm Paranoid, majd Shirley lemászott a közönség soraiba, és megkérdezett egy srácot, hogy mit játszanak. A srác azt kiabálta a mikrofonba, hogy "You Look So Fine!". Senki nem gondolta volna, hogy a Version 2.0 érzelmes, hosszú zárószámát hajlandó lenne eljátszani az együttes, de hajlandó volt! Nem nagyon emlékszem, hogy az elmúlt 7 évben ez a dal bármikor is előkerült volna a setlistben. Következett két rutinkör az új albumról (Run Baby Run, Metal Heart), majd Shirley ismét poénkodni kezdett: a már említett whiskybemutatás után az együttes egy jambe fogott; egy húzós groove-ra Shirley utánozhatatlan hanglejtéssel kezdett bohóckodni: "I don't give a fuck!. I don't give a fuck!". Még a következő számot is úgy vezette be: "And the next song is. I don't give a fuck!". Persze nem ez a nem létező dal következett, hanem az együttes talán legnagyobb slágere, a Push It. A dal, amelyben valószínűleg a zenetörténelem legsodróbb suttogós refrénje található, újra csak frenetikus tombolást hozott a közönség soraiban. Egy pár másodperces akusztikus gitározás után pedig az első album egyik nagy slágerével, az Only Happy When It Rains-szel búcsúztatták a közönséget egy kis időre. Nem kellett sok, hogy visszajöjjenek: az addig feltűnően jókedvű, fecsegős Shirley komoran tért vissza, és az egyik legszemélyesebb dalát konferálta fel: a Bleed Like Me, az új album címadó felvétele valóban Shirley legbensőbb, legmarcangolóbb gondolatait fogalmazza meg: "You should see my scars. and try to comprehend that which you'll never comprehend". A jókedv aztán hamar visszatért, a második album egyik nagy slágere, a Special következett. Azt hittük, hogy hamarosan véget ér a koncert, ám a Garbage ide is becsempészett egy meglepetést: Shirley ismét leereszkedett a közönség soraiba, és újra számot kéretett a közönségtől. Az első sorokban nem volt nagy konszenzus a kért számot illetően, ezért Shirley maga választott számot: elképesztő meglepetésre ez a #1 Crush lett! A Rómeó és Júlia filmzenéből ismert alkotás a Garbage egyik B oldalasa - egy dal, amit valószínűleg még sosem játszott az együttes (maximum esetleg kisebb klubkoncerteken). Egy újabb apró (?) gesztus, amelytől kivételezettnek érezhettük magunkat - lehet, hogy azok is voltunk, hiszen Butch a koncert után azt mondta, hogy a turné legjobb koncertjét itt nyomta az együttes. A meglepetésdal után az utolsó szám következett: Shirley előtte a jelenlévőknek azt kívánta, hogy minden álma váljon valóra mindenkinek és mindenki legyen nagyon boldog - egy újabb olyan gesztus, amit nem mindegyik világsztártól hallottunk eddig a magyarországi koncertjeik alkalmával. Utolsóként az új album programadó dala, a Right Between The Eyes csendült fel és a közönség még utoljára ropott egy önfeledt táncot. Hatalmasat csalódtam, mégpedig kellemesen. A Garbage bemutatta, hogy az "elmaradott" Kelet-Közép Európában, gyér közönség előtt is lehet csodát tenni. Nem kell ehhez más, mint egy karizmatikus, közvetlen énekesnő és egy ragyogó, örömzenét nyomó együttes. Ennyi a recept az Év Koncertjéhez. Mert ez a cím szerdán elkelt. szigi |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||